Prachtige recensies voor ‘Alaska’

Jaap Friso geeft een 9 op Jaapleest.nl:

‘…een razendknap geconstrueerd en soepel gecomponeerd boek waaruit je wilt blijven citeren … Woltz is als bijna geen andere auteur in staat ingewikkelde gevoelens en ingrijpende ervaringen vrijwel onmerkbaar in een dynamisch verhaal te verweven. Anna Woltz is de ongekroonde koningin van het ‘feelgood’ kinderboek dat alles in zich heeft om kinderen leesplezier te bezorgen: humor, ontroering, gelaagdheid, dynamiek en een goede afloop.’

De hele recensie lees je hier.

Mirjam Noorduijn geeft 4 sterren in NRC Handelsblad:

‘Dat levert heerlijke filmische nachtscènes op waarin Woltz de kinderen subtiel laat balanceren tussen ‘spel’ en werkelijkheid. Door hun ontroerende dialogen over anders zijn, leven met angst en onvoorwaardelijke hondenliefde, komen ze uiteindelijk griezelig dicht bij elkaar en zichzelf. Daarbij houdt Woltz de toon luchtig. … Toch is Alaska iets minder jolig, waardoor evenwichtiger, dan Woltz’ eerdere werk. In dit wederom Griffelwaardige boek laat ze de onontkoombare werkelijkheid bewust binnensluipen.’

De hele recensie lees je hier.

Tzum schrijft:

‘Het pulserende vertelritme verleent het verhaal een stuwende kracht, afgewisseld met intimistische gesprekken van kwetsbare jongeren. In een beeldende stijl, zonder simplistisch te worden of een kinderlijke taal te bezigen, geeft Woltz een eigen stem aan twee brugklassers die hun ware identiteit én zichzelf leren kennen. Alaska wordt daarmee een puntgave jeugdroman, een winnares van de Gouden Griffel waardig.’

De hele recensie lees je hier.

Susan Venings schrijft op Kinderboekenpraatjes:

‘Woltz laat in Alaska opnieuw zien geen doorsnee schrijfster te zijn met haar prachtige beeldspraken, flitsende dialogen, de doordachte opbouw en het vermogen zware onderwerpen te bespreken op een lichte toon.’

De hele recensie lees je hier.

Bas Maliepaard schrijft in Trouw:

‘Woltz is een van de beste kinderboekenschrijvers van dit moment, omdat ze een voortreffelijke stijl – eigentijds, spitsvondig, vlot, originele beelden en psychologische diepgang combineert met een filmisch en humorvol avontuur, dat heel veel kinderen aanspreekt. … Zo vlecht Woltz knap een lijn over acceptatie en vertrouwen door dit avontuurlijke feelgood-verhaal, dat minstens zo goed is als ‘Gips’. Griffeltje maar weer.’

De hele recensie lees je hier.

Edward van de Vendel schrijft op zijn website:

Anna kan aan de hand van niet al te ingewikkeld geformuleerde observaties zo goed overdragen hoe het is om nu juist de pech te hebben die haar hoofdpersoon heeft, dat wij ons volledig vereenzelvigen. … Anna Woltz is een psychologieheldin, maar dan is er ook nog die heerlijke, licht-komische-maar-toch-heel-ernstige toon (‘Als er een sport was die epilepsie heette, dan zou ik echt nooit van mijn leven op epilepsie gaan.’) en een héél spannend en toch geloofwaardig plot. Plus: een heerlijke hoofdrol voor een prachtige hond, als een kleine referentie aan haar ook zeer goede boek RED MIJN HOND. Na GIPS, de Gouden Griffel van dit jaar, heeft ze ‘t dus gewoon wéér geflikt, super-Anna.

De hele recensie lees je hier.

De Limburger schrijft:

‘Dat Anna Woltz een prominente plek verdient in de Nederlandse kinderliteratuur, bewijst ze nog maar eens met haar nieuwste boek Alaska (10+) … Een prachtverhaal over hoe je angst te lijf kunt gaan.’

Vanessa Joosen geeft vier sterren in De Standaard:

‘Samen met collega’s als Edward van de Vendel en Gideon Samson is Woltz het gezicht geworden van een succesvolle trend in de Nederlandse jeugdliteratuur: ze schrijven boeken die tegelijkertijd toegankelijk én literair verdienstelijk zijn, die het leven niet verbloemen maar die ook wat lichtheid in hun verhalen weven om de zware thematiek draaglijk te houden. Die balans vinden is moeilijker dan het lijkt, maar met Alaska weet Woltz haar reputatie te bestendigen. … Bijzonder sterk is het portret dat het boek schetst van het leven in het eerste jaar van het middelbaar. Sven, Parker en hun klasgenoten moeten voortdurend aftasten hoeveel ze van zichzelf kunnen blootgeven zonder zich belachelijk te maken bij de anderen. De groep kan je maken of kraken. Hoewel Woltz de onzekerheden en wreedheden van het prille tienerleven niet verbergt, toont ze vooral dat ze in de kracht van haar lezersgroep gelooft, en dat is een belangrijke sleutel tot haar succes.’

Toin Duijx schrijft in het Friesch Dagblad:

‘In een zeer literaire stijl weet Anna Woltz de twee tieners heel levensecht neer te zetten. Thema’s als het accepteren van een ziekte, het omgaan met een traumatische ervaring, jaloezie en vriendschap worden schitterend uitgewerkt. De auteur kan naast haar Gouden Griffel alvast ruimte maken voor nog een griffel.’

Nog voordat Alaska verscheen, mochten tien kinderen het boek al lezen. Zij schreven allemaal een recensie en kwamen daarna bij elkaar voor een high tea én gesprek met Anna in de Utrechtse Kinderboekwinkel. Al hun recensies lees je hier.